A po necelých troch týždňoch nočného čítania sa mi podarilo prelúskať 600 stranami, ktoré ohlásili vznik jedného z najväčších svetových náboženstiev.
Zastavme sa však pri postave Ježiša, ktorý sa v Koráne teší až prazvláštnej úcte. Akiste by nikto nepredpokladal, že práve v Koráne sa Ježišovi dostane pocty byť prorokom, ktorý je produktom panenského počatia. O tom sa možno dočítať v nasledovných článkoch, kde sa Mária zhovára s anjelom:
40/45 „A tu povedali anjeli: Mária, Boh ti oznamuje zvesť radostnú o Slove, ktoré od neho prichádza, ktorého meno je Mesiáš, Ježiš syn Márie, a bude blahoslavený na tomto a onom svete a tiež jedným z tých, kto k Bohu budú priblížení.“
42/47 „Pán môj, ako by som mohla mať syna, keď sa ma žiaden smrteľník doposiaľ nedotkol?“ Povedal: „Takto Boh tvorí to, čo chce; keď o nejakej veci rozhodne, povie len „Staň sa!“ a stane sa. A naučí ho Boh Písmu a Múdrosti a Tóre a Evanjeliu.“
Narodenie Ježiša sa podľa Koránu udialo na vzdialenom mieste pod ďatľovou palmou, ktorá poslúžila Márii aj ako zdroj obživy – „a zatras palmou nad sebou a spadnú k tebe ďatle čerstvé a zrelé! (23)“. Príbeh o troch kráľoch tak v Koráne nenachádzame, čo sa následne zrkadlí aj v zobrazení tohto momentu. Mária je v islamskom svete zobrazovaná pod palmou, zatiaľ čo u nás sú jasličky v Betleheme povinnou jazdou.
Zaujímavosťou tiež je, že Ježiš bol podľa Koránu prorokom obdareným schopnosťou činiť zázraky, čo v porovnaní s prorokom Mohamedom, ktorého najväčším zázrakom podľa Koránu bol samotný Korán, pôsobí minimálne zaujímavo. Uznajte, že mať schopnosť kriesiť mŕtvych je už celkom slušný arzenál v talóne. Ježiš priamo v Koráne prehovára v nasledovnom článku:
43/49 „A bol poslom k deťom Izraelu: „Prišiel som k vám so znamením vášho Pána. Spravím pre vás z hliny niečo podobné vtákovi a vdýchnem mu život, a stane sa to skutočným vtákom z dovolenia Božieho. A vyliečim slepého a malomocného a vzkriesim mŕtvych z dovolenia Božieho.“
Dokonca v určitých náznakoch sa v Koráne spomína aj jeho nanebovstúpenie, nakoľko v nasledovnom článku sa možno dočítať:
156/157 „Veru sme zabili Mesiáša Ježiša, syna Márie, posla Božieho!“ Ale nie, oni ho nezabili ani neukrižovali, ale sa im to len zdalo. (...) naopak Boh ho k sebe povolal, pretože Boh je mocný, múdry.“
Pred nami tak vystupuje postava Ježiša, ktorá sa v mnohom podobá obrazu zapísanému v Evanjeliách. V čom je teda rozdiel? Islam ako prísne monoteistické náboženstvo odmieta koncept Svätej trojice, obraz Ježiša ako Boha, ktorý na seba zobral ľudskú podobu, či predstavu Božieho syna. O tom sa možno jasne dočítať napríklad v nasledovnom článku:
169/171 Vlastníci Písma! Nepreháňajte v svojom náboženstve a hovorte o Bohu jedine pravdu! Vskutku Mesiáš Ježiš, syn Márie, je iba poslom Božím a slovom Jeho, ktoré vložil do Márie, a duchom z neho vychádzajúcim. A verte v Boha a poslov Jeho a nehovorte: „Trojica!“ Prestaňte, a bude to pre vás lepšie. Boh vskutku je jediným Bohom, On povýšený je nad to, aby mal dieťa, veď patrí Mu všetko, čo na nebesiach je a na zemi; a Boh dostatočným je ochrancom.
Každopádne napriek rozdielnemu ponímaniu úlohy Ježiša je až prekvapujúce, akú úctu venuje Korán postave Ježiša. V rozpore s rozšírenou predstavou nie sú židia a kresťania považovaní za klasických neveriacich, pretože Korán o nich hovorí ako o „vlastníkoch Písma“, tzn. o ľuďoch, ktorým bolo prejavené Božie milosrdenstvo skrze dar Božieho slova. Zvláštne postavenie judaizmu a kresťanstva z pohľadu Koránu vyjadruje aj nasledovný článok:
59:62 „Veru tí, kto uverili, a tí, kto sú židia, kresťania a sabejci, tí, kto uverili v Boha a v deň súdny a konali zbožné skutky – tí nájdu odmenu u Pána svojho a nemusia mať strach a nebudú zarmútení.“
Z uvedeného vyplýva, že ak by si kresťanský kňaz dal tú námahu zostaviť nedeľnú kázeň z úryvkov z Koránu, tak málokto by v kostole postrehol, že na človeka neprehovára Kristus, ale Mohamed. Napriek množstvu vecí, ktoré kresťanov a moslimov rozdeľujú, je postava Ježiša kameňom, na ktorom sa pri prekonávaní vzájomných rozdielov dá stavať.