Prestíž po slovensky

Autor: Karol Šebo | 30.5.2016 o 0:00 | (upravené 30.5.2016 o 8:00) Karma článku: 2,45 | Prečítané:  584x

Ministerstvo obrany zvažuje nákup novej leteckej techniky, ktorá má nahradiť sovietske lietadlá MIG-29.

Argumentom o technickej zastaranosti by sa istotne dalo do istej miery rozumieť, ale namiesto toho lietajú éterom argumenty o nemožnosti používať v NATO nezápadnú techniku, o vysokých nákladoch prevádzky existujúcej techniky, či o prestíži, ktorú so sebou prináša ochrana vzdušného priestoru vlastnými prostriedkami.

Akokoľvek môžem rozumieť, že by bolo optimálne,  ak by sme používali primárne západnú techniku, redukovali vysoké náklady prevádzky, či sa tešili prestíži, tak uvedené argumenty neberú do úvahy naše finančné možnosti, ktoré sú limitované.

Argument o nemožnosti používať v NATO nezápadnú techniku nie je ničím iným než mantrou všetkých lobistov, ktorí by chceli čo najrýchlejšie zarobiť na províziách z predaja novej armádnej techniky. Namiesto toho, aby sme diskutovali o technických parametroch, požiadavkách na ochranu vzdušného priestoru, či vôbec o opodstatnenosti investícií malého štátu do novej techniky za situácie neexistencie nepriateľa (islamisti na nás neútočia letectvom), sú pochybovači odbití ideologickým cliché.

Argument o vysokých nákladoch môže byť relevantný len vtedy, ak sme schopní vyložiť na stôl menej nákladné riešenie. Paradoxne si však rezort obrany stanovil strop nákladov, ktorý má byť maximálne o 10% vyšší než pri existujúcej technike. Sovietsku techniku nechceme, nakoľko je nákladná, ale s nákladnejšou technikou už  problém nemáme.

Argument o prestíži môže byť relevantný len vtedy, ak na takúto prestíž máme aj peniaze. Nie, nemyslím si, že je prestížou parkovať svoje požičané BMW na sídlisku za situácie, že bývam v garzónke a nakupujem výhradne v akcii. Prípadne požičať si nové BMW so základnou výbavou, nakoľko na upgrade už peniaze neboli. To nie je prestíž, ale hlúposť, pričom tí, ktorí na tieto hračky skutočne majú, to aj tak vyhodnotia tak, že sme chudobný člen klubu.

Aj preto si myslím, že zachovanie existujúceho status quo vyzerá zo všetkých variantov ako najrozumnejšie riešenie. Lietadlá máme, stoja nás menej a ochranu vzdušného priestoru za súčasnej situácie zvládajú bez ťažkostí. A je istotne prestížnejšie lietať na vlastnom, ako na požičanom.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Sagan s novým imidžom opäť pobavil. Poľsko bola jasná voľba, tvrdí

Peter Sagan sa po predčasnom odchode z Tour de France vracia do pelotónu

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.


Už ste čítali?